Dagboek FDW: ‘De Turkse verkiezingscampagne: de grote Erdogan One Man Show’

gepubliceerd op 05 juni 2015 om 15:50

De volgende dagen publiceert Filip Dewinter dagelijks vanuit Ankara/Turkije zijn persoonlijke indrukken als parlementair waarnemer bij de Turkse verkiezingen. Lees mee en verneem wat u niet in de politiek correcte media te lezen krijgt.

foto 2

‘De Turkse verkiezingscampagne: de grote Erdogan One Man Show’

Erdogan is overal in Turkije… Wie in Istanbul, Izmir of Ankara rondwandelt, kan er niet naast kijken. De Turkse president bekijkt je vanop spandoeken, affiches, vlaggen en flyers. Het straatbeeld is Erdogan en Erdogan is het straatbeeld. Nochtans wordt de verkiezingsslag ook in Turkije al lang niet meer op straat uitgevochten. Van de 185 nationale en de 2171 lokale kranten en de 48 nationale en 209 lokale TV stations is meer dan 80% rechtstreeks of onrechtstreeks in handen van de overheid, zeg maar de AKP-partij van Erdogan. Een onderzoek van het de OSCE betreffende de media-aanwezigheid in TV live debatten, verslagen van campagne-activiteiten en interviews ivm de verkiezingscampagne toont aan dat 51% van de zendtijd naar de AKP (regering, eerste minister, president, partij) gaat. Erdogan alleen al vult 17% – wanneer doet die man dat allemaal? – van de zendtijd. De andere in het parlement vertegenwoordigde partijen moeten het respectievelijk met 16% (HDP – Koerdische progressieve partij), 18% (CHP – sociaal-democratische partij die zich beroep op de ideëen van Attaturk) en 12% (MHP – Turkse nationalistische partij) stellen.
taartdiagram Turkije

‘Turkse president boven de grondwet’

Erdogan waant zich trouwens almachtig en dus boven de Turkse grondwet verheven. Alhoewel de Turkse grondwet hem verplicht om als president neutraal en terughoudend te zijn tav partijpolitiek in het algemeen en tav verkiezingen in het bijzonder, mengt hij zich zeer actief in de campagne. Zijn Europese tour die hem overigens in de Hasseltse Arenahall bracht waar 17.000 Turken ‘van bij ons’ hem enthousiast opwachtten; zijn ontelbare TV-optredens in de Turkse media tijdens de campagne en zijn talloze ‘openingen’ van infrastructuurwerken, bedrijven… enz draaien altijd uit op een overholen oproep om voor de AKP te stemmen. Een klacht die hierover door de oppositiepartijen werd neergelegd bij de Turkse Hoge Verkiezingsraad werd onontvankelijk verklaard. De Raad verklaarde zichzelf- altijd handig – onbevoegd waarna de klacht werd doorverwezen naar het Turkse Constitutioneel Hof. Het Hof zal zich over de klacht buigen… na de verkiezingen. Mosterd na de maaltijd dus.

foto Turkije

‘Türkiye Türklerindir’

De AKP kan dus rekenen op de een ongelimiteerde toegang tot de media, op het geld van industrie en grootkapitaal en weet zich verzekerd van de onvoorwaardelijke steun van de Turkse president Erdogan. Maar ook zonder deze extra steun blijft de AKP een bijzonder populaire partij. Waarom? Het antwoord krijg ik van een taxi-chauffeur: ‘De AKP zorgt voor Turkije zoals ik voor mijn kinderen zorg. Wij Turken zijn eerst en vooral Turks, niet Europees noch Arabisch. Erdogan heeft ons onze Turkse en islamitische identiteit teruggeven. Hij is onze leider en zal Turkije terug groot maken.’ Voila, zo simpel is dat… Verkiezingen in Turkije gaan blijkbaar eerst en vooral over de nationale trots van de Turken. Of zoals de oude slogan van de Turkse vader des vaderlands Kemal Attatürk luidt: ‘Türkiye Türklerindir. Turkije aan de Turken …

Türkiye Türklerindir

Filip Dewinter vanuit Ankara

 

 


Kernwoorden: , , , , ,